niedziela, 30 stycznia 2011

Opowiadanie o drwalu ( działanie mózgu ) cz.3

Na początku treningu dobrze będzie, jeśli dowiesz się kilku podstawowych rzeczy na temat swojego umysłu. Jeżeli chcesz poznać ten temat bardzo szczegółowo, zalecam udać się do naukowych źródeł, które zawierają aktualne badania i informacje dotyczące wydajności naszego umysłu oraz metod, jakimi posługuje się on do zdobywania, przetwarzania, zapisywania i odtwarzania informacji. Ja tymczasem postaram się przekazać Ci podstawy, które są niezbędne do zrozumienia funkcjonowania Twojego superkomputera – Mózgu.

Zastanawiam się, czy nauka, którą dysponujemy jest już w stanie dokładnie zbadać możliwości drzemiące w ludzkim umyśle. Kiedyś porównywano go do komputera, jednak jak się okazało, porównanie to było bardzo niedokładne. Otóż wyobraź sobie drogi czytelniku, że mózg zwykłej muchy domowej przewyższa znacznie wydajnością komputery pracujące w NASA. Według badań, mucha jest w stanie ominąć bezbłędnie każdy przedmiot na swej drodze. Jeśli zdarza się jej w coś uderzyć, jest to wina psychiki, a nie wydolności mózgu. Patrząc z tej perspektywy, jak myślisz – jak wydajny jest Twój mózg?

Okazuje się, że najsłabszym elementem ludzkiego umysłu jest pamięć krótkotrwała. Jest to pamięć, do której trafiają świeżo zdobyte informacje. Pamięć ta jest pośrednikiem pomiędzy światem zewnętrznym a naszą podświadomością. Jest także zwana „wąskim gardłem pamięci”. Ma ona ograniczoną pojemność. Możemy w niej zmagazynować i przetworzyć około 16 bitów informacji w ciągu 1 sekundy. 16 bitów to około 4 - 7 słów. Taką sprawność przetwarzania informacji jesteśmy w stanie utrzymać przez około 5 sekund. Po tym czasie pamięć przepełnia się. Reszta informacji, w momencie przepełnienia pamięci krótkotrwałej, zostaje zapomniana. Jeżeli więc rozmawiamy z kimś, kto mówi bardzo szybko, zapamiętujemy 5 słów w ciągu 1 sekund. Reszta informacji jest uzupełniana na podstawie informacji zgromadzonych w podświadomości. Wyjaśnia to sytuację, która często zdarza się w szkołach. Nauczyciel prowadzi lekcję, mówiąc bardzo szybko, a każdy uczeń rozumie ten sam temat w sposób inny od reszty. Dzieje się tak, dlatego, że większość informacji jest uzupełniana w oparciu o indywidualne wspomnienia, informacje, emocje i filtry każdego ucznia. Pamiętaj, aby mówić do ludzi powoli, jeśli chcesz, aby Cię rozumieli i pamiętali dokładnie to, co mówisz.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz